Tetszik vagy sem, a zöldálmok összeomlása után ismét Kína jelenti a mentőövet az európai ipar számára

2024. december 12. 20:01

Az európai akkumulátorgyártás fellegvárának szánt Northvolt összeomlása kijózanító pofon volt a merész tervek szószólóinak. A történet visszatért önmagába, a világ legnagyobb gyártója, a CATL pedig máris bejelentette, hogy új beruházásba kezd – ezúttal Spanyolországban.

2024. december 12. 20:01
null
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A Stellantis autógyártó és a CATL közös beruházásaként 4,3 milliárd euró értékben épül fel egy új, elektromos akkumulátorokat gyártó üzem Spanyolországban – számolt be a Financial Times. A beruházás a két cég 50-50 százalékos tulajdonú vegyesvállalata révén valósul meg, választ adva azokra a füstbe ment reményekre, amelyeket az EU-s akkumulátorgyártás üdvöskéje, a Northvolt testesített meg. A vállalat megfelelő technológiai háttér és reális alapokon álló vezetői stratégia hiányában jutott el odáig, hogy az újabb és újabb kölcsönökből már csak az előző hiteleit tudta törleszteni – egészen addig, amíg csődöt nem jelentett, szétzúzva ezzel az európai álmokat a saját lábra állásról, a Kínától való függetlenedésről és a hazai elektromos gyártás önálló fellendítéséről. 

A Stellantis szintén óriási gondokkal küzd a csökkenő eladások miatt, a vállalat éppen a minap tette lapátra vezérigazgatóját. Kapóra jön neki a vegyes beruházás a CATL-lel: miután lemondott arról, hogy Kínában gyártson, 20 százalékos részesedést vásárolt az elektromosokat gyártó kínai Leapmotorban, ezzel kizárólagos jogot formált annak Kínán kívül gyártott autóinak értékesítésére. A Stellantis–Leapmotor-üzem Lengyelországban működik, ami a kínai fél számára is óriási előnyökkel jár: a helyi gyártásnak köszönhetően elkerüli a Brüsszel által életbe léptetett extra büntetővámokat, amelyek a Kínából érkező elektromos járműveket sújtják. A Stellantis a CATL-megállapodással határon belülre hozza az elektromos akkumulátorok gyártását is, ezzel pedig hatalmas előnyhöz juttatja majd a birtokában lévő márkák előállítási folyamatát, csökkentve annak költségeit. 

Egy gyártó mind felett 

A CATL, a világ legnagyobb elektromos akkugyártója egymagában uralja a globális piac 38 százalékát. Európában eddig két gyárat épített: a németországi mellett hamarosan megkezdi a termelést a debreceni üzem is, a Northvolt katasztrófája azonban ismét szélesítette a piaci rést, a vállalat így azonnal lecsapott a kínálkozó lehetőségre.  

Tette ezt annak ellenére, hogy Brüsszel éppen azon ötletel, miként kényszerítheti a kínai gyártókat arra, hogy az unióba engedésért cserébe osszák meg technológiájukat vegyesvállalati partnereikkel. (Ha ötletel rajta, úgy is lesz.) A CATL már így is együttműködik a Teslával és a Forddal is, gyakorlatilag licencelve technológiáját az amerikai gyárakba, túl nagy rizikót tehát nem fog vállalni egy esetleges pluszfeltétel felbukkanása esetén. Sikerének kulcsa a kapacitásban és a kínai nyersanyag-dominanciában rejlik, ezeken a területeken pedig egyhamar senki nem fogja utolérni.  

Ami a Stellantist illeti, gyorsan elejét vette a várható kritikáknak. John Elkann megbízott igazgató szerint a vállalat minden rendelkezésre álló fejlett akkumulátortechnológiát a keblére ölel annak érdekében, hogy versenyképes gyártást produkáljon és a lehető legtöbb autót tudja eladni. Vagyis: ebben az esetben az üzleti érdekek végül felülírják az ideológiai alapokon nyugvó, átpolitizált brüsszeli kereskedelmi és beruházási szempontokat. 

Ezt is ajánljuk a témában

Így nyomta le a CATL az egész világot

Sokan még mindig nem értik, hogyan válhatott Kína az elektromosautó-ipar császárává. Egy frissen megjelent könyv a világ legnagyobb akkugyára, a Debrecenben építkező CATL történetén át mutatja be a sikerreceptet.

Spanyolország minden erejével azon van, hogy megőrizze az Európa második legnagyobb autógyártója címet – különösen az elektromos átállás ipari káoszában. A kínaiaknál személyesen Pedro Sánchez miniszterelnök lobbizott hosszú időn keresztül (szeptemberben meg is látogatta Hszi Csin-ping elnököt), míg végül a CATL rábólintott a mindkét fél számára gyümölcsözőnek ígérkező együttműködésre.  

Figyelemre méltó, hogy amikor Brüsszel az uniós extravámok kivetésének mechanizmusát dolgozta ki, Sánchez óvatosságra, türelemre és a terv átgondolására intette mind az Európai Bizottságot, mind a tagállamokat, mondván: több időre és párbeszédre van szükség. Spanyolország végül tartózkodott a szavazáson, ezzel jelentősen megkönnyítette a helyzetet önmaga számára. Kína ugyanis idejében figyelmeztette autóipari vállalatait: azon európai országokba, amelyek megszavazták a járműveikre kivetendő büntetővámokat, eszükbe ne jusson befektetni.  

A zaragozai gyár a tervek szerint 2026 végén kezdi meg a termelést, Brüsszel pedig a Northvolt összeomlása után kénytelen lesz végignézni a kínai térhódítás újabb európai epizódját. Az óriásberuházás ténye azoknak ad igazat, akik minden kockázatmentesítési szándék ellenére hangoztatják: az európai zöldátállás Kína nélkül eleve kudarcra van ítélve. 

Kapcsolódó:

 

Fotó: Pedro Sánchez Kínában 
MTI/EPA/Andrés Martínez Casares 

 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
herden100
2024. december 13. 02:18
Az akkumulátorré a jövő: m.youtube.com/watch?v=482RbYWgwPk 🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰
Anomander
2024. december 12. 21:39
Annyira biztos, hogy az akksi a jövő? Nemrég olvastam egy cikket, amiben kimutatták, hogy egy modern dízel az életciklusa során kisebb környezetszennyezéssel jár, mint az elektromos autó.
nemodabuda-4
2024. december 12. 20:57
A co2 adó kinek megy a zsebébe? baromság az egész klímaválság , az időjárás kicsapongó volt világéletében! most melegszik mint ezer éve amikor a vikingek megpihentek a zöldszigeten a mai Grönlandon ahol még a búza is megtermett akkoriban !
MaBaker
2024. december 12. 20:21
Mi a jó francért erőlteti ennyire Európa az elektromos autózást amikor semmije nincs hozzá?! A benzin/dízelben mi voltunk a császárok, ami még most is az eladások 90%-át adják. Erre minden eszközzel ellehetetlenítették ezt a szegmenst Európában, helyette meg semmi versenyképes nem maradt mert alapfeltételek hiányoznak minden máshoz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!